Care-i treaba cu graffiti-ul cu Sf. Gheorghe?!

sf gheorghe
sursa: https://goo.gl/wlGSZ2

Poate știți, poate nu. E vorba de povestea asta.

Deci, de ce s-a ajuns aici?

Am văzut texte plecând de la „gândire medievală” până la Charlie Hebdo. Cel mai amuzant și mizerabil în același timp a fost unul cu „Live crime scene. Just like ISIS but în the EU”.

La fel, văd tot felul de „dăștepți” care o dau sus și tare cum că BOR cenzurează arta. WHAT?!?

Hai s-o luăm pas cu pas.

Este graffiti-ul respectiv artă? Da, este. Mie, personal, chiar îmi plăcea. Un punct de vedere interesant asupra imaginii Sf. Gheorghe (spre deosebire de unii ortodocși care au văzut nu-știu-ce teorie a conspirației).

Este ofensator?

După părerea mea, nu. E o creație stilizată inspirată de iconografia bizantină.

Și atunci, care ar fi problema?

Păi dacă respectiva lucrare ar fi fost într-o galerie de artă, crede cineva că ar fi apărut hoarde, hoarde de ortodocși cu furci și topoare și ar fi dat foc expoziției? Clar nu!

Problema este legată de amplasarea muralului. Pe bune? Chiar lângă o biserică cu hramul Sf. Gheorghe v-ați găsit? Cum ar fi reacționat hipstărimea revoltată acum pe net că a fost acoperit graffiti-ul, dacă am fi amplasat și noi o troiță lângă, nu știu, un bar unde se duc ei sau pe o plajă mai libertină, înțelegeți ce vreau să spun. Cum? Nu ar fi trecut 24 de ore și ar fi fost vandalizată.

Ați văzut vreun „ortodox înapoiat” să facă așa ceva cu graffiti-ul lu’ pește prăjit? NU! Consiliul parohial a ales calea civilizată: AU CONSIDERAT că imaginea este ofensatoare pentru locul respectiv, AU DISCUTAT cu proprietarul clădirii și l-AU CONVINS că este mai de folos ca peretele respectiv să fie pictat într-un alt mod în care să nu supere pe nimeni. Cenzură pură, ce să mai! Fundamentalism și ISIS european, clar!

Pot să spun despre mine că sunt un iubitor de artă contemporană. Îmi place arta urbană și-mi sunt simpatici artiștii, cu năzuința lor spre libertate și spirit, chiar dacă de multe ori nu împărtășim aceleași valori.

De ce nu vor mințile noastre luminate să înțeleagă că nu poți amesteca valorile? Sau poate că, tocmai, înțeleg prea bine și încearcă să vadă până unde pot merge. Hai să vă ajut un pic: apa și uleiul nu se amestecă, copii, oricât ați încerca voi!

Așadar, scurt pe doi, îmi pare rău că o lucrare de artă a fost desființată, dar mă bucur că astfel s-a reușit protejarea sentimentelor religioase ale unor oameni. Întâmplător, creștini ortodocși.

A.

P.S. Îmi spune și mie cineva de ce sunt artiștii contemporani obsedați de poneii roz? :))

9 Comments

  1. La fel cum AU DISCUTAT cu guvernantii cand era discutia sa impozitam BOR?Si au spus citez”daca vom fii impozitati vom cere toate terenurile primite inainte de 1800 de la domnitori.Mi se pare santaj.Mai mult de atat am citit Biblia de 2 ori si nu am vazut nicaieri pasaje despre violuri de copii,acte de desfranare in manastiri,opulenta cu masini de lux,straie de aur ,vile,afaceri,hoteluri,alcoolism.Poate voi aveti Biblia voastra.Dar ceea ce face BOR este strigator la cer.

    1. Aici tu vorbești cu autorii care postează pe acest blog, nu cu BOR. Nu te poate opri nimeni să nu fii persiflant la adresa deraierilor din cadrul BOR, pe care eu și colegii mei nu vrem să le ascundem sau justificăm, dar din moment ce comunicarea ta aici este cu noi, nu văd de ce ai fi persiflant cu noi și cu credința noastră. Sunt de acord cu tine că preoții care se îmbarcă în mașini care ocupă toată șoseaua au altă Biblie… Ideea este că încercam să te rog să nu ne confunzi cu noi. Și nici credința noastră cu faptele lor.

  2. Credinta este una iar acceptarea,sustinerea in orice fel a unor actiuni BOR va fac direct responsabili si pe voi:).

    ca si exemplu ca e plin netul de ele

    http://m.adevarul.ro/locale/vaslui/bolidul-lux-episcopului-husi-enoriasii-birurile-platesc-credinciosii-viata-nabab-preasfintitului-corneliu-barladeanu-1_55533939cfbe376e3526f94f/index.html

    daca aveti credinta aparati credinta.Dar trebuie neaparat sa faceti ceva ca sa va detasati de asemenea serpi.Parerea mea

    1. Fiecare isi gandeste viata cum considera. Spre exemplu, in prezent, noi ne ocupam, printre altele, cu demascarea atitudinilor perfide la adresa credintei si a Bisericii. Lasam pe seama altora activitatea de a critica ceea ce fac ierarhii BOR. Si am convingerea ca nu poti sa nu ne accepti atitudinea, chiar daca tu consideri ca e gresita 🙂

  3. Foarte bine scris articolul. Si mie mi se pare dezgustator activismul noului ateism in mediul virtual. Cum spuneai in alt articol, oamenii sunt la fel de fundamentalisti in cauza lor ca oricare altii.

Leave a comment