RO goz (la) anu (si la mulţi pehliv-ani)

Cică zicea unul pe nume Go(l)ya(t): Somnul (na)raţiunii naşte monştri.  Asta citeam aseară, într-o carte de aforisme şi cugetări ale marilor şi iluştrilor şi restul epitetelor demne de profilaxia (ne)intelectuală. Când, din străfundurile cartierului liniştit unde stau, mi-a (răz)bătut în cap un crâmpei din mesajul Paraziţilor pentru Europa: „cred că ne confundaţi”. Am simţit, brusc zvâcnind în mine, mândria de a fi român. Într-o empatie canalizată de mimesis-ul băieţaşului de cartier, am sărit din pat şi m-am dus să descarc mesajul Paraziţilor de pe net. Să-l ascult, să-l memorez. Să-l propovăduiesc până la marginile lumii c.d.p. Numai că cineva  avea alte planuri pentru mine… Din pagină în pagină, am găsit asta:

http://voxpublica.realitatea.net/politica-societate/recensamintul-frica-de-textul-sacru-si-elevii-atei-63359.html

Şi uite-aşa am revenit la vechile mele păcate ad-hominem. La croşe(u)tat articole lipsite cel puţin de bun-simţ. Nu înainte să zic (cam) ca Iov: Blestemată fie ziua când am învăţat de la Caragiale ce înseamnă box populi, i-am acordat în grabă câteva bulinuţe negre lui Costi (că tot foloseşte bullets la începutul articolului său).

Prima bulinuţă neagră: alocarea de fonduri, din ce în ce mai mari, de la bugetul de stat şi din bugetele locale pentru cultele religioase…cam cât de mari fondurile, nene jurnalistule? Ai fi putut inventa (pentru a ne distrage atenţia de la fondul informaţiei dumitale) un număr cu multe zecimale, ca Darwin. Dar văd că-ţi place să dai cu bulinuţa şi să fugi!

A doua bulinuţă neagră: infiltrarea de preoţi, plătiţi de la buget, în şcoli, spitale, unităţi militare, penitenciare etc. Hehe! Infiltrarea, refiltrarea – îţi cam plac filmele cu (s)pi(o)ni, nu-i aşa? Şi mie! Dar ce-are a face asta cu ETC ăla din finalul afirmaţiei dumitale? Te pomeneşti că or fi şi preoţi infiltraţi în marile şi temutele bănci, ca să le mai înmoaie inimile bancherilor care iau pielea de pe românaşii noştri!

A treia bulinuţă neagră: tolerarea evaziunii fiscale a BOR. Păi…mă gândeam că sunt popi care fac evaziune, dar nu ei te interesează pe dumneata, nu? De fapt, te cam interesează să dai în tot BOR-ul. Mă simt dator să-ţi amintesc o poruncă di(n)vină, pe care am citit-o pe un blog uşurel mai „cool” decât al dumitale: Nu generaliza, ca să nu fii generaliza(n)t!

A patra bulinuţă neagră:variatele tentative de a transfera o parte a serviciilor de asistenţă socială în administrarea cultelor, dar cu finanţare de la stat”. Păi înţelegi, dom’le, de ce ai luat bulinuţa nr. 3?

A cincea bulinuţă neagră e pentru citatul Prefericirii Sale. Ce treabă are mesajul celebrei feţe bisericeşti (ai scos cuvintele din alt context) cu concluziile dumitale? Îmi voi permite să-ţi întorc favorul. Şi crede-mă, ai cam îmbulin(iz)at-o cu mine!

A şasea bulinuţă neagră: „Am observat orientarea discursului către noile mize de business ale BOR. Atragerea banilor destinaţi asistenţei sociale în propria grădină. Dar din acest citat altceva mi-a atras atenţia: “revelaţia biblică”. Am avut şi eu o revelaţie: o adevărată reformă în BOR (scuzaţi cuvîntul “reformă”, dar chiar la aia mă refer) ar fi una de natură hermeneutică. Credinciosul român este foarte îndepărtat de carte, de text, de Biblie chiar. Asta ar fi adevărata misiune a Bisericii: să înveţe oamenii cum să citească un text sacru.” Alo, vrăjitorule din (rog)OZ, parcă văd că în paragraful următor ăstuia o să te dai mare că ai avut ore de literatura română pe la Facultatea de Teologie! Uite asta e revelaţia pe care o s-o ai imediat ce citeşti după două puncte astea de aici: asistenţa socială a BOR înseamnă şi culturalizare! Unu la mână: caută-mă să-ţi ofer informaţii despre familii susţinute (pe banii din bugetului local primit de unele parohii ce ţin de BOR) în a-şi şcolariza copiii! Doi la mână: păi dacă încercăm să-i explicăm credinciosului român, de mic, cu ce se „mănâncă” Biblia, nu sare în sus (sau în jos, depinde cum priveşti) ASUR-ul (şi alte asociaţii de a-bre-viaţi comprehensiv) că BOR îndoctrinează copiii? Pentru voi, ăştia, puşi numai pe contre şi pe sfaturi „binevoitoare”, nimic nu poate fi bine dacă e „marca” BOR!

A şaptea bulinuţă neagră (vae misere tibi): Acum vreo 6-7 ani am avut ore de literatură română şi la Facultatea de teologie (pentru studenţi care aleseseră opţiunea teologie-litere). A fost mai mult decît interesant. Am reţinut de acolo şi un lucru trist. Într-o clasă de 30 de oameni aveam vreo 10 catolici şi protestanţi şi vreo 15 ortodocşi (timp de trei ani mi-au picat trei sau patru astfel de clase, acelaşi scenariu de fiecare dată). Analizam clasici (Marii Clasici). Cei zece de alte confesiuni erau brici la analiza pe text, speculau, analizau, interveneau. Din ceilalţi 15 ortodocşi, doar vreo 2-3 erau la nivelul primilor. Restul priveau cu teamă textul în sine. Priveau cu teamă un text de Creangă cu draci jucăuşi.

1. Se poate, domnu’? UNDE? CARE FACULTATE? Ştiu că pe la Facultatea de Teologie ORTODOXĂ din Bucureşti cu siguranţă nu ai predat. Şi mai ştiu că ortodocşii nu primesc, în sistemul teologic de învăţământ, decât ortodocşi…foarte rare excepţii…So…

2. „Într-o clasă de 30 de oameni aveam vreo 10 catolici şi protestanţi şi vreo 15 ortodocşi.” Se explică de ce, la prima bulinuţă, în loc de cifre, foloseşti deja proverbialul fonduri din ce în ce mai mari! Adică 5+5+15=30. Nu-i aşa? Mai lipsesc 5 atei, eventual?

3. timp de trei ani mi-au picat trei sau patru astfel de clase, acelaşi scenariu de fiecare dată. Cam neclar.

a. Au fost câte 3-4 clase diferite în fiecare an din cei 3 menţionaţi (deci 9-12 clase)?

b. Au fost 3-4 clase diferite, câte una în fiecare an din cei 3 menţionaţi (joke, vide 2)?

c. Au fost aceleaşi 3-4 clase timp de 3 ani? De aia era, poate, „acelaşi scenariu” pe care (personal cred că) l-ai regizat mental. Dar ce ştiu eu, un ortodox probabil umil, oligofren şi speriat de texte cu draci?

A opta bulinuţă neagră: „Misiunea unui patriarh cu adevărat reformist acum ar fi eliminarea unei dimensiuni mai puţin stranii a ortodoxiei populiste:  frica de text, de interpretare, redescoperirea Bibliei (care pe aici nu a fost niciodată o carte citită, ci doar recitată).”

1. Niciodată să nu spui niciodată, nene profule de literatură română!

2. Nu-i frumos ce faci matale aici cu limba-noastră-i-o-comoară! Ce ra…bindranathtagore e aia ortodoxie populistă? Şi de ce ai vrea să „eliminăm” ca „stranie” redescoperirea bibliei? Mai ales după ce ne sfătuiai cu (dez)interes: Asta ar fi adevărata misiune a Bisericii: să înveţe oamenii cum să citească un text sacru (v. bulinuţa 6). Ori nu prea ştii matale ce e aia enumerare, ori ai omis ditamai prepoziţia – s-o numim – asociativă „de”! Cam nasol pentru profu’ de literatură română din tine!

A noua bulinuţă neagră: chiar trebuie să faci polemică pe baza unei tragedii cum e sinuciderea unui copil? Prin acest act insensibil, m-ai făcut să te consider un pedagog medio-cru(d)! Şi sper să-ţi pui cu succes crucea lui Andrei (X) înaintea denumirii meseriei tale! Adică să te faci (e)X-pedagog!

A zecea bulinuţă neagră: cică Doamne ajută! Ştii ceva, nene? Mai bine să zici de acum încolo: Box populi, box D(eclamatorului)E(ructantelor)I(mpresii)! Clasic(izant)ule!

The odor o(f) s(illyness)

 

 

Advertisements

13 responses to “RO goz (la) anu (si la mulţi pehliv-ani)

  1. Prietenul Theodoros scrie enervant de bine :). Și pentru noi, colegii de blog, și pentru cei cărora le sunt destinate răspunsurile. Spor la scris în continuare!

    • 😀 Multzam’! S-a cam (a)prins donjoe ca facem pe desteptii. Ar fi mai bine s-o lasam balta si sa ne cerem scuze public! 😛

    • Deşi mai aveam nişte dubii înainte, acum m-am convins că cu astfel de personagii atacul este singura metodă care are vreun efect. Când încerci să fii finuţ, să stai la discuţii, să lămureşti situaţia, ei vorbesc pe lângă. Măcar aşa, eşti sigur că înţeleg mesajul şi poate se gândesc de două ori înainte de a mai arunca cu noroi…

  2. TheodorosVaru

    Super tare articolul, ca de altfel toate de pana acum. L-ai bagat putin in corzi pe respectivul “profesoras” daca o fi ce zice(pe net pot sa fiu si eu doctor honoris causa). Oricum, omu'(nu-i retin numele si nici nu merita sa ma obosesc), a cam lovit-o aiurea cu catolicii si protestantii de la Facultatea de Teologie, asta daca se refera la cea Ortodoxa, iar daca era de alta confesiune,nu cred ca se duceau mai multi ortodocsi decat credinciosi ai respectivei congregatii.
    Va urez numai bine tuturor si la mai multe articole!!

  3. Păi, da…:)

  4. Aș avea de făcut o remarcă (care e posibil să mai enerveze niște comentatori de pe aici). Nu înțeleg de ce s-au ofuscat atât de mult unii dintre militanții atei că media a făcut o legătură între sinuciderea unor adolescenți și ateism. Ține de logica elementară să constați că, dacă cineva nu crede în nemurirea sufletului și în viața de după moarte, îi va fi mult mai ușor să se sinucidă.
    Petre Țuțea spunea că nu s-a sinucis tocmai datorită motivelor religioase. Asta l-a oprit. Și cred că într-o închisoare comunistă (în care bătaia reprezenta masa de prânz) erau mai multe motive să vrei să îți curmi viața, decât în societatea modernă în care, vai! suntem debusolați și avem crize existențiale.
    Theodoros a fost un domn și nu a vrut să atingă acest subiect, din respect pentru o tragedie. Eu nu sunt atât de domn :).

    • Poate ca oamenii (cu exceptii “notabile”) nu mai sunt in stare de discernamant…poate din cauza orei 5ini5tre de stiri…de la care mai ca iti vine a trage concluzia ca avortul si 5inuciderea sunt chiar “cool” (comparativ cu anomaliile sociale prezentate ca un soi de “norma” cotidiana romaneasca). Mercic, Andreeviciule, ca mi-ai dat un subiect serios (=trist) de gandire…

  5. ete na!..si voi fiind cine, internauti care se prefac a fi “ortodocsi”, a? “Initiativa Ortodoxa” good joke, am ras mult . BTW, nu sinteti nici macar inregistrati in blogosfera ortodoxa.ro.

    • And your point is…? 😀

    • Nu ştiam că avem nevoie de “binecuvântarea” BCO ca să avem voie să scriem… Şi ar fi frumos dacă aţi folosi un limbaj mai apropiat calităţii pe care se presupune că v-o asumaţi… Mă refer la cea de creştin…

  6. Pingback: Cioc-oii vechi şi noi – partea I | Inițiativa Ortodoxă

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s