La un botez, la sfârsit de săptămână …

Am asistat de curând la un eveniment cel puțin interesant.

Faptele:

Am luat parte, într-o biserică din București, la un botez. Toate bune și frumoase, obișnuite, aș zice, pentru un botez: doamne și domnișoare îmbrăcate elegant, domni stilați, un bebeluș care plângea, câțiva copii care se alergau prin biserică, un preot care își ținea slujba și un hindus cu turban pe cap. Poftim? Da, un invitat era (după îmbrăcăminte) de religie hindusă, probabil un sickh. Acesta stătea în spatele bisericii, având o atitudine decentă, fără să deranjeze sau să iasă în evidență cu ceva (în afara turbanului negru).

La un moment dat, din oarece motive, părintele i-a transmis, printr-un ajutor, domnului hindus ori să-și dea jos turbanul, ori să iasă din biserică. Domnul cu turban nu a obiectat și a refuzat să-și dea jos turbanul, îndreptându-se spre ieșire.

În acel moment, o doamnă corpolentă, care suferea vizibil din cauza căldurii, a început să vocifereze (a se citi țipa) că de ce să iasă X afară, că e obligația noastră să respectăm toate religiile. Părintele, vizibil jenat de întâmplare a început să argumenteze, cu voce scăzută, că în religia noastră, bărbații se descoperă în biserică. Și că dacă e vorba de respect, trebuie și domnul invitat să ne respecte religia noastră. În cele din urmă, părintele s-a răzgândit, rugându-l pe invitat să rămână în spatele bisericii.

Și ceremonia s-a încheiat fără incidente.

 

Comentariu personal:

Deși personal sunt adeptul toleranței religioase, în limitele bunului simț, nu pot să fiu de acord cu niciuna dintre cele două atitudini de mai sus.

1. Părintele nu ar fi trebuit să îi ceară domnului respectiv să-și scoată turbanul pentru că, dacă ar fi fost prezent la orele de istoria religiilor din mult-blamata facultate de teologie, ar fi trebuit să știe că pentru sickh, purtatul turbanului este una dintre îndatoririle religioase capitale.

Pe de altă parte, cum poți face un necreștin să descopere comorile Ortodoxiei, alungându-l doar pentru că are capul acoperit?

2. Doamna corpolentă a ilustrat perfect sentimentele religioase ale foarte multor români, pe care  le-am putea rezuma în fraza: „Hai, dom’ne! Că până la urmă e un singur Dumnezeu!”. Este o atitudine pe care o dezavuez și pe care o condamn de ori câte ori am ocazia.

Ești ortodox, PUNCT! Vrei să fii altceva, fii ce vrei, dar nu mai spune că ești ortodox. Vrei să te numești ortodox? Respectă Dogma, Tradiția și cultul[1].

Să nu mai vorbim despre nesimțirea bovină de a începe să te cerți cu un preot într-o biserică. Dar, probabil că domna nu m-ar înțelege dacă i-aș expune argumentele mele …

3. Și noi, când vizităm o moschee, de exemplu, ne descălțăm. Însă dacă ni s-ar cere să ne dăm jos cruciulița de la gât, sau metania de la mână, ce am face? Nu am proceda și noi asemeni domnului cu turban?

Mi-ar plăcea să văd ce credeți și voi, păreri pro sau contra, pentru că problema se poate întâlni în mai multe ipostaze asemănătoare. Vă rog, totuși, să dați dovadă de toleranță și bun simț, de orice parte a baricadei vă situați J.

 

Andreevici


[1] Mi-amintesc că am văzut la televizor un reportaj despre nu știu ce slujbă de la catedrala romano-catolică Sf. Iosif, iar (tot) o doamnă declara, cu emfază, că ea este orrrtodoxă (cu r-ul acela al Marianei Nicolesco) dar că vine la slujbă doar la catedrala catolică. De ce trebuia să se laude că este orrrtodoxă? Nu am înțeles și, cel mai sigur, va rămâne o enigmă pentru mine.

Advertisements

4 responses to “La un botez, la sfârsit de săptămână …

  1. Pr. Gheorghe

    Domnul sa ne daruiasca intelepciune!
    Domnia ta, @Andreevici, ai surprins o “fotografie”, un moment inedit din interiorul bisericii. Nu pot sa nu observ, iarta-ma, o oarecare doza de judecata rautacioasa prin care il acuzi pe preot ca nu este pregatit din punct de vedere teologic. Nu trebuie sa faci aceasta, fiindca nu este ziditor duhovniceste, nici pentru sufletul domniei tale nici pentru al celor care citesc. Poate nu slaba pregatire, deci nestiinta, l-a facut pe preot sa ia acea decizie! Pot exista o serie de alte motive (unele binecuvantate) pe care poate nu le stim in acest moment. Dar facand abstractie de orice posibilitate in acest sens si rezumand situatia doar la simpla prezenta a acelui om in biserica, in acel moment, stare peste care se adauga invitatia de a respecta “regula locului”, se poate ajunge la o fotografie ce-l pune in umbra pe preot. Chiar si asa, cu conditia ca momentul si forma de atentionare asupra nepotrivirii sa fie cele cuviincioase, se poate spune ca ne-crestinul (sau vreun crestin) nu are de ce sa se simta injosit. Pana la dogma ori stare liturgica ori stare misionara, fiecare om trebuie sa faca dovada bunului simt si al tolerantei iubitoare fata de semenul sau si, implicit, de tot ceea ce-l reprezinta pe acesta.
    Altfel spus, daca eu stiu ca intr-o situatie concreta necesitatea marturisirii credintei mele aduce in mod ostentativ atingere constiintei fratelui meu, daca am posibilitatea sa avit acea situatie, datorita bunului simt obligatoriu fiecaruia, voi evita sa ma afisez in acel moment. Daca nu o fac, din orice motiv ar fi aceasta, atunci, obligatoriu, trebuie sa-i acord fratelui meu dreptul de a-mi atrage atentia asupra nepotrivirii mele in acel loc si voi hotara, dupa aceea, in consecinta cu aceasta stare.
    Iata de ce eu ma faresc sa analizez la modul particular situatia ce o prezinti; am prea putine date! Pe de alta parte, cred ca hindusul “si-a facut-o cu mana lui” atunci cand a intrat in biserica stiind (sau nestiind) ca in acest fel se afla in situatia ingrata de a deranja (macar), el nefiind pregatit sa renunte la motivul discordiei. Preotul a actionat conform constiintei si crezului propriu (comun, culmea!!!, cu crezul ortodox!) incercand sa elimine (a se citi “sa corecteze”!) o situatie care crea o tensiune la nivel de manifestare a invataturii ortodoxe in biserica si chiar la nivel personal.
    Totodata, trebuie tinut seama si de faptul ca vremurile de azi cer cu mai mare tarie o pozitie ferma din partea preotului, in special din cauza tendintei foarte accentuata de desacralizare a vietii religioase ori chiar a vocatiei preotului.
    Preotul de fata a marturisit corect, hindusul (care gresise initial, din stiinta sau nestiinta) s-a corectat facand o alegere potrivita constiintei sale, iar diavolul a atacat prin femeia care a luat atitudine ferma. Este ceva nou in aceasta? Eu cred ca nu, pentru ca permanent Biserica se confrunta cu aceasta “triada” in situatii, momente si formule diferite.
    De apreciat este si faptul ca preotul a permis ulterior prezenta aceluia in biserica. A demonstrat ca nu era strain de Duhul corect al credintei ortodoxe: eu, ortodoxul, te accept, dar nu o fac din teama ori slabiciune ci o fac din Iubire Hristica. Aceasta iubire ma obliga sa te observ, sa te consider, sa te invat sau sa te oblojesc si chiar sa-ti atrag atentia, cu blandetea lui Hristos, atunci cand esti in pericol! Daca hindusul era un om intelept (si cred ca era, fiindca nu s-a impotrivit), cu siguranta mai mult i-a folosit aceasta abordare decat varianta alternativa, indiferenta! A se vedea atitudinea femeii nebune (neintelepte) din aceiasi fotografie!

    Cu dragoste de Domnul nostru, Iisus Hristos, pr. Gheorghe Iftimi

    • Vă mulțumesc pentru comentariu. Un punct de vedere care merită luat în seamă și care trece peste „robia literei”.
      Fraza: „A demonstrat ca nu era strain de Duhul corect al credintei ortodoxe: eu, ortodoxul, te accept, dar nu o fac din teama ori slabiciune ci o fac din Iubire Hristica” rezumă, după părerea mea mesajul Ortodoxiei.

  2. Nesimtire se numeste acum faptul ca ii spui unui preot adevarul si ai curajul sa-i atragi atentia?

    • În nici un caz. Nesimțire se numește atunci când faci acest lucru în timpul unei slujbe, în biserică și cu voce înaltă (adică zbierând).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s